08 marca 2013

Deżawi i historia ze ślazówką w tle

Minus 20 stopni? To nie może być prawda! Mam nadzieję, że synoptycy i tym razem się mylą, bo na razie prognoza na najbliższe dni mnie przeraża.
A tymczasem za oknem znowu biało. Mogłabym powklejać zdjęcia, które robiłam w grudniu i wyglądałoby prawie tak samo. Tylko że wtedy nie było jeszcze wyrastającej chmary tulipanów i krokusów, pąków gotowych do kwitnienia na kalinie ani młodziutkich liści traw.
Byłam w Castoramie po dodatkową agrowłókninę i zaraz idę opatulać co bardziej napęczniałe rośliny.
Przy okazji wizyty w sklepie odbyłam bardzo sympatyczną rozmowę ze starszą panią przy kolorowej ścianie z nasionami. Szukała białej ślazówki.
Gdy jej pomogłam, zaczęła opowiadać. - Bo wie pani, długo szukałam jej, a bardzo mi zależało. Bo to piękna roślina. Z różowych pozbierałam w ub. r. sporo nasion, ale białych nie mam, a biała ma dużo większe kwiaty niż mieszańce różowe. Ładnie się rozkrzewia, wszędzie urośnie i bardzo długo trzyma się w wazonie. Jak pani ma gdzieś kawałek miejsca, to polecam. Na pewno się pani nie zawiedzie - zachwalała. - To taki kwiat mojej młodości - dodała.
 
http://galeria.swiatkwiatow.pl/zdjecie/slazowka-letnia,105221,3749.html

I chociaż też pozbierałam nasiona różowej ślazówki, którą miałam w ogrodzie, kupiłam białe cudo - kwiat młodości. Niech opowieść ma ciąg dalszy...

Ślazówka letnia (Lavatera trimestris) 'Mont Blanc' - to jednoroczna roślina, bardzo łatwa w uprawie. Mozna wyciac ją w marcu lub kwietniu w domu albo w maju od razu do ziemi. W ub. r. jej różowa kuzynka zaskoczyła mnie, bo wysiałam pod jabłonką i zapomniałam o niej, gdy pewnego dnia zobaczyłam tłum małych siewek o okrąkłych listkach. Szybko urosły i zaróżowiły zakątek na całe lato.
Odmiana 'Mont Blanc' ma białe kwiaty, rzadko spotykane u ślazówek. Podobni kwitnie bardzo obficie aż do jesieni.
Ślazówki rosną wszędzie, ale preferują miejsce półcieniste i lekką glebę. Gdy mają za dużo jedzenia, idą w liście, a nie kwiaty. Warto o tym pamiętać nawożąc rośliny w sezonie. Aby się nie przechylała (sięga do 80 cm), warto ją podeprzeć lekko.

1 komentarz:

  1. Mój ulubiony kwiat to trzmielina. Dobrze, że zima jej nie straszna :) Każdego roku gości w moim ogrodzie.

    OdpowiedzUsuń

Zajrzyj również tutaj:

Naturalny ogród dla wszystkich

Ogrody naturalne to miejsca przyjazne nam ludziom. A jeśli są rzeczywiście przyjazne nam, to i innym stworzeniom. Niestety trudno za przyja...