21 lipca 2013

W poszukiwaniu swojego miejsca iluzjii

Rzadko oglądam telewizję. Tym razem jednak siadłam z kawą i pilotem w ręku na kanapie. I zagapiłam się do takiego stopnia, że mi kawa wystygła. Wypowiadał się Adriaan Geutze z West 8, holenderski architekt krajobrazu, którego ekipa zrobiła i robi cuda w przestrzeni publicznej, parkach, ogrodach.
Powiedział kilka rzeczy, o których niby wiedziałam, ale uświadomił mi je, potwierdził przypuszczenia, umocnił w przekonaniu, że ogrody to przyszłość. Bo przecież w obecnym tempie życia, zmian zachodzących w świecie, ludzie coraz częściej będą szukać małych miejsc, które powstało bez konkretnego celu, ale w którym czas się zatrzymał. Takie właśnie są ogrody. Jego zdaniem ogród nie ma być praktyczny. Oparty na iluzji ma dawać poczucie odrębności od otaczającego świata, zamknięta przestrzeń dająca spokój.
Parafrazując jednak dalej jego wypowiedzi, ogród jednak powinien być jak domowe zwierzątko. To nasz przyjaciel, ale musimy też zechcieć się nim zajmować, a nie tylko oczekiwać, żeby ładnie wyglądał. Wtedy ogród ma sens. Dlatego kochajmy nasze ogrody!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zajrzyj również tutaj:

Naturalny ogród dla wszystkich

Ogrody naturalne to miejsca przyjazne nam ludziom. A jeśli są rzeczywiście przyjazne nam, to i innym stworzeniom. Niestety trudno za przyja...